Controlling – jego istota i zadania

Controlling rozumiany jest jako wsparcie przy planowaniu, sterowaniu i kontroli organizacji, procesów lub projektów jak również przygotowywanie i udostępnianie potrzebnych do tego informacji. Jego zadaniem jest wspieranie kierownictwa w dążeniu do wyznaczonych celów oraz zapewnienie efektywności działania w poszczególnych funkcjach przedsiębiorstwa, takich jak produkcja, marketing, logistyka i finanse.

Celem controllingu jest więc nadzór nad działalnością firmy oraz takie stosowanie technik zarządzania by stworzyć sprawny i kompleksowy system przepływu informacji mogący wykreować sprawne metody przeciwdziałania przyszłym zagrożeniom. Controlling spełnia więc funkcję doradczą wskazując kadrze zarządzającej możliwe kierunki działania.

Przypomina więc w tym rachunkowość zarządczą, z tą różnicą, że w controllingu dużo większy nacisk kładzie się na kierowanie przedsiębiorstwem, a nie na zbieranie informacji pomocnej w podjęciu decyzji.

Controlling posiada różne zadania w zależności od rodzaju i wielkości firmy, w której funkcjonuje. Bez względu jednak na rodzaj przedsiębiorstwa powinien on obejmować pięć podstawowych orientacji dzięki którym firma będzie w stanie skutecznie konkurować na rynku. Mowa tu mianowicie o orientacji na: cele, przyszłość, „wąskie gardła”, rynek oraz klienta.

Zgodnie z tymi orientacjami przedsiębiorstwo zawsze musi skupiać się jedynie na założonym celu. Musi też ciągle obniżać swoje koszty funkcjonowania oraz zwracać uwagę na swoje najsłabsze strony (tzw. „wąskie gardła”), którymi może być na przykład płynność finansowa lub poziom zapasów. W efektywnie zarządzanym przedsiębiorstwie należy również baczną uwagę zwracać na impulsy płynące z rynku i ukierunkowywać się na pełne zaspokojenie potrzeb klienta.

Controlling jest szczególnie wykorzystywany w zarządzaniu strategicznym, a do jego głównych zadań należy przygotowanie informacji potrzebnych do podejmowania decyzji finansowych, tworzenie planów finansowych oraz ich późniejsza ocena poprzez system mierników i wskaźników. Swoim obszarem controlling obejmuje wiec planowanie, sprawozdawczość, ocenę i doradztwo, dbanie o realizację zadań oraz badania społeczno-gospodarcze.

Duże przedsiębiorstwa potrzebują controllingu, aby zapewnić sobie jak najlepsze zintegrowanie i skoordynowanie działań przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej elastyczności. Małe przedsiębiorstwa ze względu na ograniczoność zasobów jakie posiadają pragną aby controlling zapewnił im maksymalną efektywność wykorzystania środków. Zadaniem controllingu jest także w obu przypadkach wytworzenie nacisku skłaniającego pracowników do postępowania zgodnie z interesem firmy.

 .
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Zaprojektowane przez Klienter.pl

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!


Przeczytaj poprzedni wpis:
Majątek obrotowy w bilansie

Pisałam, że grupa B aktywów to tak zwany majątek obrotowy, który zostaje zużyty, sprzedany bądź wygasa w ciągu jednego roku....

Zamknij