Rachunkowość zarządcza

Bilans otwarcia, bilans zamknięcia oraz bilans publikacyjny

Ze względu na spełniane funkcje możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje bilansu: otwarcia oraz zamknięcia. Bilans zamknięcia sporządzany jest na koniec pewnego okresu sprawozdawczego lub np. w momencie likwidacji działalności. Stanowi on podstawę zamknięci ksiąg za dany rok obrotowy, a tym samym stanowi źródło oceny funkcjonowania firmy w danym okresie, podstawę rozliczania należności podatkowych oraz dokonania podziału zysku.

Specyficznym przypadkiem bilansu zamknięcia jest wspomniany bilans likwidacyjny sporządzany w przypadku upadłości firmy. Stanowi podstawę ustalenia wielkości masy upadłościowej służącej ustaleniu rozliczeniu majątku między wierzycieli oraz ewentualnie wspólników spółki.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Zapisy w bilansie firmy

Mam nadzieję, że pamiętasz jeszcze, iż księgowość od wielu stuleci opiera się o tzw. zasadę podwójnego zapisu wymagającą aby każde zdarzenie gospodarcze ujęte było na dwóch kontach księgowych po różnych jego stronach i w tej samej kwocie.

Zasada ta powoduje, iż możemy wyróżnić jedynie cztery rodzaje operacji gospodarczych ze względu na rodzaj powodowanych zmian w rubrykach bilansu, a są to mianowicie operacje:

  • zmniejszające sumę aktywów i pasywów bilansu,
  • zwiększające sumę aktywów i pasywów bilansu,
  • zmniejszające jedną pozycję aktywów a zwiększające inną pozycję aktywów,
  • zmniejszające jedną pozycję pasywów a zwiększające inną pozycję pasywów.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Specyfika bilansu firmy

Bilans jest częścią sprawozdania finansowego, który wykazuje stan posiadanych środków na dany moment, zwany momentem bilansowym. Pewnie się zastanawiasz dlaczego na dany moment? Dlaczego nie można pozwolić sobie na prowadzenie bilansu w czasie rzeczywistym?

Otóż wynika to z trudności dokonania takich rozliczeń. Gdyby w przedsiębiorstwie zachodziło jedynie kilka operacji dziennie i wszystkie dokumenty trafiałyby „od razu” do księgowości pewnie można byłoby tak zrobić, chociaż efekt tego działania w stosunku do nakładów pewnie byłby marny.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Jak ocenić efektywność firmy?

10 maja pisałam

Z doświadczenia wiesz, że ocena efektywności działalności gospodarczej dokonywana jedynie na podstawie danych finansowych (zysków, strat, stanów majątku) będzie bardzo ogólna i bynajmniej nie ułatwia postawienia trafnej diagnozy.

Ogólne rozpoznanie, oparte na danych historycznych, nie wskaże przecież przyszłych celów twoich działań, a co najwyżej posłuży do oceny stopnia realizacji wcześniejszych planów. Nie uwzględni też niematerialnych składowych, mających ogromny wpływ na wyniki, takich jak: jakość twoich produktów i usług , zachowania  i preferencje klientów czy działania konkurencji. 

W związku z tym, w toku bieżącej działalności, korzystasz zapewne z metod pomocniczych np.  oceniając sprawność działania własnej firmy na tle konkurencji i potrzeb rynku. W tym też zakresie na bieżąco oceniasz  własną konkurencyjność, elastyczność , innowacyjność, jakość i wydajność produkcji, poziom obsługi klienta, sprawność obrotu pieniędzmi i bezpieczeństwo firmy.

Obiecałam, ze niedługo napisze o tym więcej.

Zapraszam, dowiedz sie dzisiaj jak ocenić możesz efektywność swojej firmy

 

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Rachunek kosztów – wycena produktu cz.5

Ostatnio pisałam

Przypuśćmy, że usługi które wykonujesz są choćby odrobinę zróżnicowane. Wystarczy, że oprócz usługowej prowadzisz również działalność stricte produkcyjną  – takie rozbicie aktywności wymusza zastosowanie różnych rodzajów maszyn, rozmaitych materiałów i technologii, co więcej charakteryzuje się też wielorakim stopniem pracochłonności.

     W takim wypadku bardzo pomocne okazuje się  zastosowanie podziału według jednostek organizacyjnych firmy czyli grupowanie kosztów najpierw zgodnie z poszczególnymi działami a potem w zależności od stopnia zaangażowania działu (wskaźniki wydziałowe)  w produkcję przypisywanie ich konkretnym produktom.Jest  to metoda dosyć pracochłonna , ale też dużo bardziej miarodajna w przypadku przedsiębiorstw o rozbudowanych strukturach i szerokim wachlarzu działalności.

     Na pierwszy rzut oka widać jednak jej zawodność czy może raczej niepełną funkcjonalność  i ludzie  nie byliby sobą, gdyby nie wypracowali metody doskonalszej, polegającej na przypisywaniu kosztów nie działom firmy a procesom , które można wyodrębnić w toku działalności.

Jakie to procesy? 

Wszystkie procesy wspomagające, czyli na przykład: kosztorysowanie, planowanie, fakturowanie, rozruch maszyn lub pozyskanie klienta.

Jaka to metoda? czytaj dalej..

 

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 3

Rachunek kosztów, czyli jak wycenić produkt cz.4

Zajmijmy się teraz kosztami zużycia materiałów i surowców wykorzystywanych bezpośrednio lub pośrednio w działalności operacyjnej.

Źródła informacji o materiałach to przede wszystkim wszystkie dokumenty magazynowe : przyjęcia i wydania z magazynu, zapotrzebowania, ewidencje magazynowe i zewnętrzne dokumenty zakupowe w postaci faktur.

Dla potrzeb rachunkowości finansowej stany zapasów (materiałów) i koszty ich zużycia będą miały pierwszorzędne znaczenie przy ustalaniu zysku oraz stanu środków obrotowych w bilansie. Jeśli zaś chodzi o rachunkowość zarządczą ich znaczenie nawet wzrasta, a to dlatego, że stopień zużycia zapasów bezpośrednio wpłynie na koszty produkcji lub usług.

Dla zapewnienia ciągłości procesu produkcyjnego, gromadzisz zazwyczaj określone zasoby materiałów po to by mieć je do natychmiastowej dyspozycji.

Jak w takim razie przypisać koszty zapasów konkretnym miejscom powstawania kosztów lub jednostkom kosztowym?

 

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Rachunek kosztów, czyli ciąg dalszy cz.3 jak wycenić produkt

Kolejna klasyfikacja kosztów , która uściśla stopień ich zróżnicowania pod względem rozmiarów występowania i również wskaże miejsce przyporządkowania bądź to jednostkom kosztowym (produktom, usługom) bądź MPK (miejscom powstawania kosztów) to  podział na koszty stałe i koszty zmienne.

Prawdopodobnie  sam bez problemu będziesz w stanie zidentyfikować te koszty.

Jako praktyk wiesz doskonale, że bezpośrednie koszty produkcji np. koszty materiałów czy koszty pracy (przy systemie akordowym) będą ulegały zmianie w zależności od poziomu produkcji i ilości wytwarzanych produktów.

Koszty stałe z kolei to wszystkie te, które nie podlegają tego typu wahaniom, będą nimi m.in. czynsze, opłaty za media   i wynagrodzenia pracowników administracji.

Przyjrzyjmy się teraz podstawowym grupom kosztów bieżących będących obszarem zainteresowania rachunku kosztów tj. kosztom siły roboczej, materiałów i wydatków na zakup usług, pod kątem sposobów ich ewidencjonowania i  wpływu na końcowy efekt działalności  tj. na  koszt wyprodukowania jednej sztuki produktu.
Firma to przede wszystkim ludzie i ich potencjał. W każdym przypadku człowiek jest elementem sprawczym niezależnie od tego czy mamy do czynienia ze zautomatyzowaną fabryką czy jednoosobową firmą usługową, a koszty siły roboczej to wszystkie wydatki związane z zatrudnieniem pracowników niezależnie od tego czy bezpośrednio uczestniczą w produkcji czy też są pracownikami szeroko pojętej administracji.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Jak ocenić efektywność firmy?

Z doświadczenia wiesz, że ocena efektywności działalności gospodarczej dokonywana jedynie na podstawie danych finansowych (zysków, strat, stanów majątku) będzie bardzo ogólna i bynajmniej nie ułatwia postawienia trafnej diagnozy.

Ogólne rozpoznanie, oparte na danych historycznych, nie wskaże przecież przyszłych celów twoich działań, a co najwyżej posłuży do oceny stopnia realizacji wcześniejszych planów. Nie uwzględni też niematerialnych składowych, mających ogromny wpływ na wyniki, takich jak: jakość twoich produktów i usług , zachowania  i preferencje klientów czy działania konkurencji. 
W związku z tym, w toku bieżącej działalności, korzystasz zapewne z metod pomocniczych np.  oceniając sprawność działania własnej firmy na tle konkurencji i potrzeb rynku.

W tym też zakresie na bieżąco oceniasz  własną konkurencyjność, elastyczność , innowacyjność, jakość i wydajność produkcji, poziom obsługi klienta, sprawność obrotu pieniędzmi i bezpieczeństwo firmy.

Już wkrótce na ten temat znacznie więcej.

komentarze i pytanie mile widziane

www.finansetwojejfirmy.pl/zapytaj
 

Rachunkowość zarządcza  . 0

Rachunek kosztów, czyli jak wycenić jednostkę produktu? cz 2

Jako praktyk za punkt wyjścia przy każdej wycenie przyjmujesz najprawdopodobniej nakłady, jakie musisz ponieść dla uzyskania określonego efektu.

Jeśli prowadzisz firmę produkcyjną częścią tych nakładów będą materiały i narzędzia niezbędne do produkcji,  ale musisz też dysponować miejscem , w którym zajmiesz się produkcją, zapewnić sobie odpowiednie źródła energii i siłę roboczą, którą też należy odpowiednio wycenić.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Rachunek kosztów, czyli jak wycenić swój produkt?

Zastanawiałeś się w jaki sposób prawidłowo, bez pomijania żadnych  składowych, skalkulować koszt wytworzenia produktów i usług?

Jak  ustalić faktyczny koszt sprzedaży towarów, tak by nie narazić firmy na straty, nie windując jednocześnie cen w wyniku zawyżonych szacunków?

Zapewne stale borykasz się z podobnymi problemami i nie raz zastanawiałeś się nad tym, jak sobie z nimi poradzić i to jeszcze w sposób, który nie tylko ułatwi ci pracę, ale dostarczy przy tym jasnych i miarodajnych informacji.

Jednym słowem najpierw stawiasz pytania.

To pierwszy krok do stworzenia systemu, który ułatwi ci zarządzanie.

Bez pytań nie ma odpowiedzi, a ponieważ nie jesteś pierwszą osobą, która te pytania stawia, odpowiedzi na nie zostały już opracowane, co więcej stworzone wcześniej systemy wspomagające procesy zarządcze wciąż ewoluują, wypracowując nowe metody i nowe narzędzia. Wszystko po to byś mógł lepiej, łatwiej, sprawniej i w efekcie taniej zarządzać.

Wniosek?

Nie musisz tworzyć systemu od podstaw, wystarczy skorzystać z gotowców wypracowanych przez tę część rachunkowości, która wspomaga procesy decyzyjne tj. rachunkowość zarządczą   a konkretnie tę jej dziedzinę , która zajmuje się rachunkiem kosztów generowanych w wyniku bieżącej działalności (operacyjnej).

Jak zatem uszeregować koszty w sposób najlepiej służący twoim celom?

chcesz wiedzieć więcej..masz z tym problem..

zadaj pytanie,

www.FinanseTwojejFirmy.pl/zapytaj

mile widziane są równiez komentarze

Rachunkowość zarządcza  . 0

Zaprojektowane przez Klienter.pl

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!