Rachunkowość zarządcza

Wycena kosztów przy nieprzerwanym procesie produkcyjnym

Jeśli twoja działalność operacyjna polega na  procesach często powtarzających się lub też takich, które są stałe i nie są nigdy przerywane, trudno ci będzie wyodrębnić jednostkę kosztową, serię jednostek, kontrakt czy zlecenie.

W takim przypadku przy wycenie produkcji musisz posłużyć się jakimś uproszczeniem, przykładowo dzieląc koszty całkowite produkcji przez wielkość produkcji. Jest to tak zwana kalkulacja kosztów na podstawie wartości przeciętnych i z powodzeniem możesz ją wykorzystywać  na przykład w  działalności polegającej na wydobyciu kopalin: jeśli koszt prowadzenia działalności wyniósł 3 mln złotych a wydobyłeś 100 tys. ton węgla to koszt wydobycia jednej tony wyniesie odpowiednio 300 złotych. To bardzo uproszczony sposób kalkulacji i w zasadzie może być wszędzie wykorzystywany  tyle tylko, że nie w każdym przypadku będzie  równie miarodajny.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Normy i odchylenia niezbędne w kontrolowaniu działalności firmy

W jaki sposób kontrolujesz działalność firmy? Czy wystarcza ci świadomość, że nie masz większych problemów ze zbytem a osiągane zyski utrzymują się na satysfakcjonującym poziomie?  Jak stwierdzasz, że wszystkie działania odbywają się zgodnie z planem a przychody i koszty mieszczą się w normie?

Przyjmujesz zapewne jakieś założenia i według określonych, mniej lub bardziej szczegółowych, kryteriów szacujesz poziom ich realizacji. Innymi słowy: zarządzając własną firmą tworzysz  procedury  działania,  określasz standardy kosztowe i przychodowe i na ich podstawie planujesz, kontrolujesz i oceniasz efekty działalności; a wszystko robisz po to by jak najlepiej wykorzystać wszystkie posiadane zasoby.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Rola bilansu w przedsiębiorstwie

Bilans z definicji jest zestawieniem środków gospodarczych firmy dokonanym na określony moment. Z bilansu można jednak odczytać szereg różnego rodzaju informacji, a nie jedynie te dotyczące posiadanego majątku.

Z bilansu bez sięgania do innych źródeł możesz odczytać jaki był zysk przedsiębiorstwa w danym roku, jaka jest rentowność posiadanego przez firmę majątku czy rentowność kapitałów (własnych, obcych lub ogółem). Z bilansu można odczytać również jaki jest poziom majątku netto, czyli aktywów pomniejszonych o zobowiązania oraz stan zadłużenia krótko- i długoterminowego. Tym samym możesz określać jaki jest poziom wypłacalności firmy, czy jest w stanie na bieżąco regulować swoje zobowiązania, czy też znaczna część kapitałów jest zamrożona w aktywach długoterminowych. Znając te wszystkie wartości możesz również określić wysokość dźwigni finansowej, czyli poziom zysku wypracowany dzięki wykorzystaniu obcych źródeł finansowania.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Wycena kosztów przy dużych i złożonych projektach

Przy wycenianiu dużych i złożonych projektów przyda ci się metoda pochodna kalkulacji zleceniowej.

Jeśli prowadzisz firmę budowlaną, albo innego rodzaju działalność charakteryzującą się długotrwałością i złożonością procesów, najodpowiedniejszą będzie metoda opierająca się  się na kalkulacji kosztów kontraktu. W skład kontraktu budowlanego wchodzi dużo składowych a każdą z tych składowych można wyodrębnić i przypisać konkretnemu projektowi.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Uproszczenia ewidencji kosztów

Powinieneś już wiedzieć, że koszty można księgować w układzie rodzajowym, w układzie według miejsc powstania lub w obu tych układach jednocześnie. Księgowanie tylko w układzie rodzajowym bądź według miejsc powstania jest uproszczeniem jednak posiada szereg następstw.

Jeśli zdecydujesz się tylko na układ rodzajowy to automatycznie musisz ustalać wynik finansowy w wariancie porównawczym. Nie będziesz mógł też dokonać wyceny swoich wyrobów według kosztu wytworzenia lecz w cenie sprzedaży netto. Aby móc ustalić koszt wytworzenia (czyli przeprowadzić kalkulację kosztów) należy posiadać informacje o kosztach produkcji bezpośredniej, która jest częścią zespołu 5 planu kont (kosztów według miejsc powstania).

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Układ bilansu

Bilans składa się z aktywów i pasywów. Standardowo aktywa dzieli się na majątek trwały i majątek obrotowy. Majątek trwały z definicji oznacza środki służące działalności gospodarczej, które zużywają się w okresie dłuższym niż jeden rok kalendarzowy. Analogicznie majątkiem obrotowym nazywa się takie środki, które z założenia pozostaną w przedsiębiorstwie przez okres krótszy niż jeden rok.

Majątek trwały to głównie środki trwałe a także wartości niematerialne oraz prawne takie jak patenty czy prawo wieczystego użytkowania gruntów. Aktywa obrotowe to głównie zapasy, gotówka, krótkoterminowe papiery wartościowe oraz należności od twoich odbiorców.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Wycena kosztów w działalności usługowej

Jeśli prowadzisz działalność usługową  bardzo użyteczne może się okazać grupowanie kosztów według poszczególnych zleceń. Polega ono na tym, że do każdego zlecenia  przypisujesz generowane przezeń  koszty: zgodnie z zasadami rachunku kosztów nakłady bezpośrednie – bezpośrednio, a koszty pośrednie (ogólne) metodą proporcjonalną – zgodnie z przyjętymi przez siebie zasadami tj.  metodą podziału kosztów pośrednich.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Uproszczenia w zakresie ewidencji zapasów

Czy wiesz, że przepisy dają możliwość ułatwienia procedur ewidencji zapasów? Zamiast szczegółowej ewidencji ilościowo-wartościowej można stosować jedynie ewidencję ilościową obrotów, to znaczy ewidencję dokonywaną w jednostkach naturalnych. Wycenę wartościową dokonuje się jedynie na koniec okresu sprawozdawczego, za który następują rozliczenia z budżetem.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Bilans jako podstawowe sprawozdanie finansowe firmy

Znane powiedzenie mówi, że „pieniądz rodzi pieniądz”. Według teoretyków ekonomii najlepsze przedsiębiorstwo to takie do którego wkładamy jak najmniej a wyjmujemy jak najwięcej. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać o trafności tego stwierdzenia. Z reguły jednak aby coś osiągnąć konieczny jest jakiś wkład własny.

W rachunkowości twój wkład w przedsiębiorstwo nazywany jest kapitałem własnym. Oprócz niego istnieją inne formy finansowania działalności – możesz przecież zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje, albo skorzystać z możliwości opóźnienia zapłaty swemu dostawcy. Te środki potrzebne są by móc zakupić maszyny, materiały, wykupić patenty i oprogramowania, opłacić pracowników itp. itd. Jest tego całkiem sporo, dlatego w rachunkowości usystematyzowaniu i jasnemu wykazaniu poszczególnych składników majątku i źródeł jego finansowania służy dokument nazywany bilansem.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Wycena kosztów w firmie z produkcją seryjną

Jeśli twoja firma zajmuje się  produkcją seryjną nie ma sensu sporządzanie osobnych kalkulacji  dla każdego produktu. Najbardziej ergonomicznym rozwiązaniem będzie skorzystanie z metody kalkulacji opartej na grupowaniu i przypisywaniu kosztów poszczególnym seriom produktów, jest to tzw. kalkulacja kosztów serii.

W efekcie obliczysz oczywiście koszt jednostkowy – wystarczy, że podzielisz koszty wyprodukowania serii produktów przez ich ilość. Analogicznie jak w poprzednim przypadku: koszty bezpośrednie przypisujesz bezpośrednio a koszty pośrednie korzystając ze współczynników podziału.

Rachunkowość zarządcza  . 0

Zaprojektowane przez Klienter.pl

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!